Fairytales and musicals

Once upon a time - En stad som styrs av en kvinna och alla invånare är en sagofigur, men det vet ingen om. Dom lever helt vanliga liv. Det finns ett klocktorn men klockan har aldrig fungerat. En pojke söker upp sin biologiska mamma som följer med honom hem, och plötsligt börjar klockan ticka. Och inget kommer bli sig likt igen. 
 
Baserad på våra sagor, t.ex. rödluvan, snövit, törnrosa, Peter Pan m.m. Våra klassiker med andra ord. Men med en tvist. Man känner igen alla sagor som man hört, läst och sett som ung. Kul att få se dom igen men ur ett annat perspektiv. Gillar du fantasy så är det här något för dig. Inte min favoritserie men när man väl kommit igång så är det svårt att sluta. 
 
Glee - Ett gäng high school-elever och en passionerad lärare startar en Glee club för att få sjunga och dansa. Dom har oddsen mot sig men lyckas på olika sätt att överleva, mot alla odds, och får göra det dom älskar mest. Att få uppträda. 
 
Det här däremot är en av mina favoritserier. Den gör dig både glad och ledsen. Och musiken är underbar. Dom sjunger covers på dagens låtar och äldre låtar. Allt från Lady Gaga till Beatles. Gillar du sång? Titta. Gillar du dans? Titta. 
 
Dom tar även om mobbing, självmord och andra grejer som kan vara jobbigt för den som är känslig. Men även positiva saker som kärlek, vänskap m.m. Serien speglar verkligheten och tar upp viktiga saker som andra är för fega att göra. Serien har, konstigt nog, hjälpt mig en del. Och inte bara mig utan många andra. Delvis därför jag faktiskt blev ledsen när en av mina favoriter, Cory Monteith (may he rest in peace), dog av en överdos tidigare i år. Serien är inte sig lik utan honom, men dom tillägnade ett helt avsnitt åt/om honom och hans karaktär, vilket inte går att se utan att fälla en tår. Och det är ett av mina favoritavsnitt. 
 
Glee är definitivt sevärd. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0